Χρόνια Νεφρική Ανεπάρκεια: Μπορεί να βοηθήσει η διατροφή;

Χρόνια Νεφρική Ανεπάρκεια: Μπορεί να βοηθήσει η διατροφή;

Η διατροφή επηρεάζει την ασθένεια μου;

Ό,τι τρώμε μετατρέπεται στον οργανισμό μας σε ενέργεια και “δομικά” υλικά. Κατά τη μετατροπή αυτή παράγονται κάποιες βλαβερές ουσίες οι οποίες πρέπει να αποβληθούν μέσω των νεφρών. Η συγκεκριμένη ασθένεια μειώνει ακριβώς την ικανότητα αποβολής των βλαβερών ουσιών. Πρέπει λοιπόν να ελέγξεις το διαιτολόγιο σου.

Ποια τρόφιμα μπορώ να καταναλώνω;

Πρακτικά όλα. Πρέπει όμως να κατανοήσεις τι προσφέρει το κάθε τρόφιμο και με ποιόν τρόπο μπορείς να αντιμετωπίσεις την υπερβολική πρόσληψη κάποιων θρεπτικών συστατικών.

Τι προσφέρει το κάθε θρεπτικό συστατικό;

Τα βασικότερα συστατικά των τροφίμων είναι:

• Οι υδατάνθρακες, οι οποίοι βρίσκονται σε τρόφιμα όπως το ψωμί, τις πατάτες, το ρύζι, τη ζάχαρη, τα δημητριακά πρωινού, τα μακαρόνια, τα φρούτα και τα λαχανικά.

• Τα λιπαρά, τα οποία χωρίζονται στα «καλά» και τα «κακά», ανάλογα με την επίδρασή τους στον οργανισμό. Στα ωφέλιμα λιπαρά συγκαταλέγονται το ελαιόλαδο, τα διάφορα σπορέλαια, τα ιχθυέλαια και οι μαλακές μαργαρίνες, ενώ «κακά» κορεσμένα λιπαρά προσλαμβάνουμε από το βούτυρο, το λιπαρό κόκκινο κρέας και τα πλήρη γαλακτοκομικά και τυρί.

• Οι πρωτεΐνες, οι οποίες βρίσκονται στο κρέας, τα πουλερικά, το ψάρι, τα γαλακτοκομικά και το αυγό.

• Οι βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία που βρίσκονται σε μικρές ή μεγάλες ποσότητες σε όλα σχεδόν τα τρόφιμα.

• Το νερό το οποίο περιέχεται σε όλα σχεδόν τα τρόφιμα.

Κάποιες απλές συμβουλές για το ξεκίνημα;

• Πρέπει να περιορίσεις την πρόσληψη πρωτεΐνης, χωρίς όμως να αποκλείσεις το κρέας, τα πουλερικά ή το ψάρι. Υπάρχουν τρόφιμα (αλεύρι, ζυμαρικά κ.α.) στα οποία έχει αφαιρεθεί η πρωτεΐνη χωρίς να αλλοιωθεί η γεύση τους.

• Τα λαχανικά που περιέχουν υψηλό κάλιο μπορείς να τα κόψεις σε μικρά κομμάτια, στη συνέχεια να τα βράσεις και να πετάξεις το ζουμί τους πριν τα καταναλώσεις. Αυτό θα μειώσει αισθητά το κάλιο που περιέχουν. Επιπλέον, τα φρούτα μπορείς να τα κάνεις κομπόστα.

• Αν η πρόσληψη υγρών δεν σε ικανοποιεί, μπορείς να μασήσεις μια τσίχλα ή μια καραμέλα ή να καταναλώνεις παγωμένα υγρά, τρικ που θα σε βοηθήσουν να καταπολεμήσεις τη δίψα σου.

• Το αλάτι στο φαγητό μπορείς να το αντικαταστήσεις με διάφορα καρυκεύματα και μυρωδικά, που θα δώσουν γεύση στο φαγητό σου χωρίς να σε «φορτώνουν» με περιττό νάτριο.

• Ο διαιτολόγος σου μπορεί να σου δώσει συνταγές με τρόφιμα που καλύπτουν όλες τις γευστικές σου απαιτήσεις και δίνουν ποικιλία στη διατροφή σου.

Μπορώ μόνος μου να διαμορφώσω το διαιτολόγιό μου;

Η διαμόρφωση του διαιτολογίου σου είναι μια σύνθετη διαδικασία που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η κατάσταση των νεφρών σου, το ύψος και το βάρος σου, η ηλικία, κα. Για να αντιμετωπίσεις όλους αυτούς τους παράγοντες είναι ανάγκη να βρίσκεσαι σε συνεχή επαφή με το διαιτολόγο και το γιατρό σου. Αυτοί μπορούν να σου προσφέρουν τις λύσεις για σωστή διατροφή και καλύτερη ποιότητα ζωής και θα σε βοηθήσουν να αντιμετωπίσεις αποτελεσματικά το πρόβλημά σου.