Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα. Μύθος ή αλήθεια;

Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα. Μύθος ή αλήθεια;

«Ένα μήλο την ημέρα, τον γιατρό τον κάνει πέρα!». Η λαϊκή αυτή φράση διατυπώθηκε πρώτη φορά το μακρινό 1866 και φαίνεται να ακούγεται έντονα μέχρι και σήμερα.

Μύθος ή αλήθεια;

Σίγουρα κάποια στιγμή όλοι μας θα έχουμε αναρωτηθεί αν αυτή η φράση είναι αληθής ή όχι. 2015 το αμερικάνικο περιοδικό JAMA δημοσίευσε μία συγχρονική έρευνα στην οποία μελετήθηκε η σχέση μεταξύ της κατανάλωσης μήλων και της συχνότητας ιατρικών επισκέψεων.

Η πρώτη ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι πραγματικά όσοι τρώνε τακτικά μήλα πηγαίνουν πιο σπάνια στον γιατρό και αυτό το εύρημα αναπαράχθηκε πολύ γρήγορα από τα μιντιακό σύστημα. Όμως, όταν λήφθηκαν υπόψη και άλλες παράμετροι που αφορούν τον τρόπο ζωής γενικότερα, φάνηκε ότι τα επιστημονικά δεδομένα δεν μπορούν να στηρίξουν την φράση αυτή, δηλαδή την συσχέτιση της κατανάλωσης μήλων με την συχνότητα ιατρικών επισκέψεων. Ωστόσο, ενήλικες που καταναλώνουν τουλάχιστον ένα μήλο την ημέρα φαίνεται να λαμβάνουν λιγότερα συνταγογραφούμενα φάρμακα!

Επομένως, αν θέλαμε να … διορθώσουμε κάπως τη φράση, θα λέγαμε «ένα μήλο την ημέρα, τον φαρμακοποιό τον κάνει πέρα»;

Ναι, αλλά γιατί το μήλο συγκεκριμένα; Υπάρχουν, όντως, οφέλη στην υγεία από την συχνή κατανάλωση μήλων;
Τα μήλα είναι εξαιρετικά θρεπτικά φρούτα, πλούσια σε φυτικές ίνες, βιταμίνες κυρίως Α και C και περιέχουν πλήθος πολύτιμων αντιοξειδωτικών.

Πιο συγκεκριμένα, ένα μέτριο μήλο (182 γρ.)με τη φλούδα περιέχει:

Ενέργεια 95 Kcal
Υδατάνθρακες 25,1 g
Φυτικές ίνες 4,4 g
Πρωτεΐνη 0,5 g
Λίπος 0,3 g
Βιταμίνη C 8,4 mg
Βιταμίνη K 4 μg
Βιταμίνη Α 98 IU
Φυλλικό οξύ 5,5 μg
Κάλιο 195 mg
Φώσφορο 20 μg
Μαγνήσιο 9 mg
Ασβέστιο 11 mg

 

Μέσα από μελέτες έχει φανεί ότι η πρόσληψη θρεπτικών συστατικών που υπάρχουν στα μήλα έχει συσχετιστεί με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων παθήσεων και γενικότερα με οφέλη στην υγεία. Πιο αναλυτικά:

  • Μειώνουν των κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, λόγω της παρουσίας φλαβονοειδών που είναι αντιφλεγμονώδη συστατικά καθώς και διαλυτών φυτικών ινών που ενδεχομένως βοηθούν στην μείωση της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερίνης.
  • Προλαμβάνουν σημαντικά την εμφάνιση διαφόρων μορφών καρκίνου, πάλι λόγω της παρουσίας φλαβονοειδών αλλά και άλλων αντιοξειδωτικών και βιοενεργών συστατικών που εξουδετερώνουν τη δράση των επικίνδυνων ελευθέρων ριζών.
  • Προάγουν την καλή εγκεφαλική λειτουργία. Μελέτες σε ζώα έχουν δείξει ότι διάφορα βιοενεργά συστατικά στα μήλα ίσως βοηθούν στην μείωση του οξειδωτικού στρες, στην πρόληψη της πτώσης της εγκεφαλικής λειτουργίας και στην καθυστέρηση σημείων γήρανσης.
  • Συμβάλλουν στην πρόληψη διαβήτη. Σύμφωνα με μεγάλη ανασκόπηση, η κατανάλωση συγκεκριμένων φρούτων, μεταξύ των οποίων είναι και τα μήλα, έχει συνδεθεί με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.
  • Αποτελούν σύμμαχο στην απώλεια βάρους. Λόγω της υψηλής περιεκτικότητας των μήλων σε φυτικές ίνες, προεξαρχούσης της πηκτίνης, η κατανάλωση μήλων φαίνεται να προωθεί το αίσθημα του κορεσμού, την μειωμένη πρόσληψη θερμίδων και τελικά να βοηθά στην απώλεια βάρους.

Άρα, να τρώω περισσότερα μήλα;

Αδιαμφισβήτητα τα μήλα είναι μία εξαιρετική προσθήκη στο καθημερινό μας διαιτολόγιο. Αν και η κατανάλωσή τους δεν φαίνεται να συνδέεται με λιγότερες επισκέψεις στον γιατρό, τα μήλα είναι πλούσια σε ευεργετικά θρεπτικά συστατικά που προωθούν την καλή υγεία του οργανισμού και συμβάλλουν στην πρόληψη χρόνιων παθήσεων.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν και άλλα φρούτα και λαχανικά με παρόμοια θρεπτικά συστατικά, αν όχι περισσότερα, τα οποία έχουν επίσης πολυάριθμα οφέλη στην υγεία μας, όπως τα μούρα, τα καρότα, οι φράουλες, οι ντομάτες, το σπανάκι και άλλα.

Επομένως, η φράση «ένα μήλο την ημέρα, τον γιατρό τον κάνει πέρα», με τη σημερινή επιστημονική γνώση, ίσως, θα έπρεπε να μετατραπεί σε «τουλάχιστον 3 μερίδες φρούτων ή λαχανικών την ημέρα, τον γιατρό τον κάνει πέρα».

 

 

Συγγραφική ομάδα: 

Δρ Αναστάσιος Παπαλαζάρου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Ευαγγέλου Βαρβάρα, BSc.
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

 

 

Αναφορές
1. Davis MA, Bynum JP, Sirovich BE. Association between apple consumption and physician visits: appealing the conventional wisdom that an apple a day keeps the doctor away. JAMA Intern Med. 2015 May;175(5):777-83. doi: 10.1001/jamainternmed.2014.5466. PMID: 25822137; PMCID: PMC4420713.(διαγράμματα)
2. Bondonno NP, Bondonno CP, Blekkenhorst LC, Considine MJ, Maghzal G, Stocker R, Woodman RJ, Ward NC, Hodgson JM, Croft KD. Flavonoid-Rich Apple Improves Endothelial Function in Individuals at Risk for Cardiovascular Disease: A Randomized Controlled Clinical Trial. Mol Nutr Food Res. 2018 Feb;62(3). doi: 10.1002/mnfr.201700674. Epub 2017 Dec 19. PMID: 29086478.
3. Anderson JW, Baird P, Davis RH Jr, Ferreri S, Knudtson M, Koraym A, Waters V, Williams CL. Health benefits of dietary fiber. Nutr Rev. 2009 Apr;67(4):188-205. doi: 10.1111/j.1753-4887.2009.00189.x. PMID: 19335713.
4. Tu SH, Chen LC, Ho YS. An apple a day to prevent cancer formation: Reducing cancer risk with flavonoids. J Food Drug Anal. 2017 Jan;25(1):119-124. doi: 10.1016/j.jfda.2016.10.016. Epub 2016 Dec 5. PMID: 28911529.
5. Hyson DA. A comprehensive review of apples and apple components and their relationship to human health. Adv Nutr. 2011;2(5):408-420. doi:10.3945/an.111.000513
6. Muraki I, Imamura F, Manson JE, Hu FB, Willett WC, van Dam RM, Sun Q. Fruit consumption and risk of type 2 diabetes: results from three prospective longitudinal cohort studies. BMJ. 2013 Aug 28;347:f5001. doi: 10.1136/bmj.f5001. Erratum in: BMJ. 2013;347:f6935. PMID: 23990623; PMCID: PMC3978819.